Vítame Vás v našom svete bez cukru!

Cukor a jeho škodlivé účinky

Pridaný cukor nájdeme už takmer v každom polotovare, spracovanej potravine či v rýchlom občerstvení. Napriek tomu si však ľudia začínajú uvedomovať, že takéto potraviny nie sú práve tým najideálnejším jedlom, ktoré môžeme nášmu telu dopriať. V článku sa pozrieme na to, aké škodlivé účinky má pridaný cukor na naše zdravie.

1. Cukor spôsobuje prudký nárast a pokles hladiny glukózy.

Nestabilná hladina cukru v krvi nám môže spôsobiť zmeny nálady, únavu či bolesti hlavy. Prispieva tiež k chuti, ktorá začína cyklus falošného hladu. Naopak, tí, ktorí sa vyhýbajú cukru, hlásia, že majú menej chuti do jedla a cítia sa emocionálne vyrovnanejší a nabitejší energiou.

2. Cukor zvyšuje riziko obezity.

Miera obezity na celom svete stúpa a pridaný cukor, najmä z nápojov sladených cukrom, sa považuje za jedného z hlavných vinníkov. Cukorom osladené nápoje, ako sú sódovky, džúsy a sladké čaje, sú nabité fruktózou, typom jednoduchého cukru. Konzumácia fruktózy zvyšuje váš hlad a túžbu po jedle viac ako glukózy, hlavného druhu cukru, ktorý sa nachádza v škrobových potravinách. Nadmerná konzumácia fruktózy môže navyše spôsobiť odolnosť voči leptínu , dôležitému hormónu, ktorý reguluje hlad a hovorí telu, aby prestalo jesť. Inými slovami, sladké nápoje nezastavia váš hlad, vďaka čomu je ľahké rýchlo skonzumovať veľké množstvo tekutých kalórií. To môže viesť k priberaniu. Výskum neustále dokazuje, že ľudia, ktorí pijú sladké nápoje, ako sú sóda a džús, vážia viac ako ľudia, ktorí sa takýmto nápojom či potravinám vyhýbajú. Pitie veľkého množstva nápojov sladených cukrom tiež súvisí so zvýšeným množstvom viscerálneho tuku, čo je druh hlbokého brušného tuku spojený s chorobami, ako je cukrovka a srdcové choroby.

3. Môže zvýšiť riziko  srdcových chorôb

Stravovanie s vysokým obsahom cukru sa spája so zvýšeným rizikom mnohých chorôb, vrátane srdcových chorôb, ktoré sú na celom svete najčastejšou príčinou úmrtí. 

Dôkazy naznačujú, že diéty s vysokým obsahom cukru môžu viesť k obezite, zápalom a vysokej hladine triglyceridov, cukru v krvi a krvnom tlaku - čo sú všetky rizikové faktory srdcových chorôb.

Konzumácia príliš veľkého množstva cukru, najmä nápojov sladených cukrom, bola navyše spojená s aterosklerózou, ochorením charakterizovaným tukovými usadeninami upchávajúcimi tepny.

Štúdia s viac ako 30 000 ľuďmi zistila, že u tých, ktorí konzumovali 17–21% kalórií z pridaného cukru, bolo o 38% vyššie riziko úmrtia na srdcové choroby v porovnaní s tými, ktorí konzumovali iba 8% kalórií z pridaného cukru.

Jeden sladký nápoj denne vás už môže dostať nad odporúčanú dennú hranicu pridaného cukru.

4. Vyššie riziko vzniku akné

Strava s vysokým obsahom rafinovaných sacharidov vrátane sladkých jedál a nápojov bola spojená s vyšším rizikom vzniku akné .

Potraviny s vysokým glykemickým indexom, napríklad spracované sladkosti, zvyšujú hladinu cukru v krvi rýchlejšie ako potraviny s nižším glykemickým indexom.

Cukrové jedlá rýchlo zvyšujú hladinu cukru v krvi a inzulínu, čo spôsobuje zvýšenú sekréciu androgénu, produkciu oleja a zápal, čo všetko hrá úlohu pri vývoji akné.

Štúdie preukázali, že nízkoglykemické diéty sú spojené so zníženým rizikom akné, zatiaľ čo vysokoglykemické diéty sú spojené s väčším rizikom.

Napríklad štúdia na 2 300 dospievajúcich preukázala, že u tých, ktorí často konzumovali pridaný cukor, bolo o 30% vyššie riziko vzniku akné.

Mnohé populačné štúdie tiež preukázali, že vidiecke spoločenstvá, ktoré konzumujú tradičné nespracované potraviny, majú takmer nulovú mieru akné v porovnaní s mestskými oblasťami s vysokými príjmami.

5. Zvyšuje riziko vzniku cukrovky 2. typu

Obezita, ktorá je často spôsobená nadmernou konzumáciou cukru, sa považuje za najsilnejší rizikový faktor cukrovky.

A čo viac, dlhodobá konzumácia vysokého množstva cukru zvyšuje odolnosť voči inzulínu, hormónu produkovanému pankreasom, ktorý reguluje hladinu cukru v krvi.

Inzulínová rezistencia spôsobuje zvýšenie hladiny cukru v krvi a výrazne zvyšuje riziko cukrovky.

Populačná štúdia, ktorá zahŕňala viac ako 175 krajín, zistila, že riziko vzniku cukrovky vzrástlo o 1,1% na každých 150 kalórií cukru alebo približne na jednu plechovku sódy skonzumovaných denne.

Ďalšie štúdie tiež preukázali, že u ľudí, ktorí pijú nápoje sladené cukrom, vrátane ovocných štiav, je vyššia pravdepodobnosť vzniku cukrovky.

 6. Môže zvýšiť riziko rakoviny

Konzumácia nadmerného množstva cukru môže zvýšiť riziko vzniku určitých druhov rakoviny.

Strava bohatá na sladké jedlá a nápoje môže viesť k obezite, čo výrazne zvyšuje vaše riziko rakoviny.

Stravovanie s vysokým obsahom cukru navyše zvyšujú zápal vo vašom tele a môžu spôsobiť inzulínovú rezistenciu, obe zvyšujú riziko rakoviny.

Štúdia s viac ako 430 000 ľuďmi zistila, že spotreba pridaného cukru bola pozitívne spojená so zvýšeným rizikom rakoviny pažeráka, rakoviny pleury a rakoviny tenkého čreva.

7. Môže zvýšiť riziko depresie

Aj keď zdravá výživa môže pomôcť zlepšiť vašu náladu , strava s vysokým obsahom pridaného cukru a spracovaných potravín môže zvýšiť vaše šance na rozvoj depresie.

Konzumácia veľkého množstva spracovaných potravín, vrátane výrobkov s vysokým obsahom cukru, ako sú koláče a sladké nápoje, bola spojená s vyšším rizikom depresie. 

 
 logo redakcia
Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz
x