Vítame Vás na našom e-shope kde určite nájdete najzdravšie potraviny a nielen to .

Vitamín D: ako spoznať, že ho máte dostatok zo slnka?

Vitamín D (často tiež vyhľadávaný pod skratkou vit D) je súhrnný názov pre celú skupinu vitamínov. Medzi dva najdôležitejšie patrí vitamín D2, čiže ergokalciferol a vitamín D3, tiež nazývaný cholekalciferol. Ergokalciferol sa vyskytuje v rastlinných surovinách, cholekalciferol je prítomný v potrave živočíšneho pôvodu.
Nedostatok vitamínu D má podľa štúdie Štátneho zdravotného ústavu väčšina populácie. Pritom tento vitamín ovplyvňuje doslova desiatky procesov v tele a je dôležitý nielen pre dobrú imunitu, ale aj pre zdravie srdca a tiež pre psychiku.

Ako sa tvorí vitamín D


Vitamín D si vytvárame predovšetkým zo slnečných lúčov, niektorí odborníci tvrdia, že až z 90%. Tie ale musia na zemský povrch dopadať pod určitým uhlom.
Štátny zdravotný ústav uviedol informáciu, že najmä v zimných a jarných mesiacoch trpí nedostatkom vitamínu D takmer 50% obyvateľov Slovenska. Zvyšok vitamínu D človek prijíma v strave.

Výsledky štúdie, ktorá zisťovala, či majú dospelí na Slovensku dostatočný príjem vitamínu D, sú varujúce. Ukázala totiž, že priemerný človek prijme zo stravy v priemere 3,6 mikrogramov vitamínu D za deň. Podľa najnovšieho odporúčania, ktoré hovorí, že denne by sme ho mali zjesť 15-20 mikrogramov, má zo stravy dostatok vitamínu D len jedno percento populácie. Mimochodom u detí je to zhruba tretina.

Účinky vitamínu D


Akonáhle vystavíte svoju kožu slnečným lúčom, vytvorí sa v nej za pôsobenia cholesterolu provitamín D (7-dehydrocholesterol). Ten sa potom v tele premieňa na vitamín D. Vitamín D ovplyvňuje 200 rôznych chemických reakcií v organizme, bol nájdený takmer vo všetkých typoch ľudských buniek a tkanív. Vitamín D významne ovplyvňuje metabolizmus vápnika a fosforu. Tieto látky sa vďaka nemu v tele lepšie vstrebávajú, pričom obe sú dôležité pre správnu stavbu kostí a zubov. Vitamín D tiež podporuje činnosť imunitného systému, a podieľa sa tak na prevenciu celého radu ochorení - predovšetkým tých respiračných.

Vitamín D ovplyvňuje aj funkcie mozgu. Jedna zo sľubných štúdií uvádza, že doplnenie vitamínu D môže veľmi významne pomôcť ľuďom so stredne ťažkou depresiou.


Výskumy uskutočnené pred niekoľkými rokmi na univerzite v Kodani potvrdili, že vitamín D zohráva zásadnú úlohu pri aktivácii nášho imunitného systému (tzv. T buniek) voči vírusom a baktériám. Ľudia, ktorí zomreli na vírus H1N1, mali chronický nedostatok vitamínu D. Vzhľadom k tomu, že nemali žiadnu odpoveď vlastného imunitného systému, boli ľahkým cieľom pre tento typ vírusu.

Vitamín D a kosti


Hlavnou úlohou vitamínu D je udržiavať optimálnu hladinu vápnika a fosforu v krvi, čo je nevyhnutné pre vývoj a rast kostí v detstve aj pre ich obnovu v dospelosti a starobe. Nízka hladina vápnika v krvi spôsobuje, že si ho organizmus začne brať z kostí a následkom toho dochádza k ich "rednutiu" - čiže osteoporóze. "Vitamín D sa spoločne s vitamínom K2 podieľa na efektívnom vstrebávanie a ukladanie vápnika do kostí a zubov, ktorý sa inak môže ukladať v cievnych stenách a mäkkých tkanivách a výrazne zvyšovať riziko aterosklerózy a kardiovaskulárnych chorôb," vysvetľuje MUDr. Jana Čepová, primárka Ústavu lekárskej chémie a klinickej biochémie Fakultnej nemocnice Motol.

Vitamín D denná dávka


Odporúčaná denná dávka vitamínu D je podľa legislatívy EÚ stanovená u dospelých osôb na dávku 5 mikrogramov (200 UI). Potrebná denná dávka vitamínu D u detí činí približne 400 IU (tj. Zhruba 10 mikrogramov). Pre posilnenie imunity potrebujete ľudský organizmus 2000 UI denne.

logo redakcia

Vytvořil Shoptet | Design Shoptetak.cz